måndag 12 mars 2018

Nu är karnevalsveckan över

Det har varit en spännande vecka med många förberedelser för de inblandade. Kläder, bilar ja allt ska vara tiptop för att man eventuellt ska kunna bli vald som drottning i de olika grupperna som presenteras. Dessutom hade vi tur att årets karnevalståg startade i vårt närområde. Vi stod på loftgången och såg  hur lastbilarna samlades på gatan nedanför och hur deltagarna som skulle vara med i respektive bil kom och fyllde på flaket.
Men egentligen började karnevalen redan för en vecka sedan med val av Karnevalsdrottning.
 Mäktigt till tusen får jag allt säga, vilka utstyrslar med massor av plymer och glitter. Otrolig feststämning råder bland publiken som blir överväldigad vid varje nummer som framträder. Det ena glittrigare än den andra. Det är olika sponsorer som bidrar med Money till att karnevalen ska kunna visa sig så mästerlig som möjligt.


Jag tror att det var detta arrangemang som valt Lena Ermans " La Voix" som presentationslåt. Bara det gjorde att vi tyckte att arrangemanget var det bästa och skulle bli The Queen of the Carneval.  
Men här kommer vinnardrottningen, blåturkosa färger som är mina älsklingsfärger. Ett bra val således tycker jag.


Tyvärr är bilderna inte förstklassiga då vi inte var bland de specialinbjudna gästerna som fick sitta långt fram, utan fick sitta lite längre bak, men sittplats fick vi i alla fall. Korten är tagna med vår gamla Iphone som kommer att bytas ut när vi kommer hem för den nya har bättre kamera och är lite större, så jag hoppas det ska bli en klar förbättring. Numera ser man knappt ingen som fotar med sina systemkameror. Nej nu är det telefoner som gäller! Trots den dåliga kvaliten lägger jag med bilderna eftersom alla Fantasifigurer inte var med i lördagens karnevalståg.


Sedan under veckan var det val av The Childrens Queen, The Drag Queen och The Senior Queen men de arrangemangen var vi tyvärr inte och tittade på. Men några av de deltagarna går med i tåget och jag har därför lite bilder även på dem.
Här kommer The Childrens Queen, det är knappt att man ser henne men det är hon som sitter med den gula klänningen.
The Drag Queen gick min näsa förbi men jag fick en annan bild som visar tjusiga pojkar. Jag hade nämligen fullt upp med att fota Bengt som fick en puss av en skäggig deltagare.


I tåget fanns många tjusiga dansare, och så lyckades jag fota vår Julio på Moi Moi baren i vårt lägenhetskomplex.  

Här är en bättre bild på vinnardrottningen.
Sedan är det svårt att välja vem ska jag ta med i beskrivningen av karnevalen. Alla var så duktiga på att både dansa och föreställa olika motiv från sagovärlden eller kändisar. Men här kommer några bilder till:





I kvällsmörkret var bilarna så vackert upplysta!

När karnevalen var över plockade TV-killarna ner sin utrustning och for vidare till sin depå och sopbilarna kom i mängder och började konkurrera om utrymmet bland alla människor som vandrade på gatorna.
Ja detta var en karneval som vi sent kommer att glömma. På söndagen gick vi till beachen och kollade in ungdomarnas disco. Alla var på toppenhumör och dansade lika flitigt som de gjort i karnevalståget. Även detta uppträdande blev en fin avslutning på en i övrigt fantastisk vecka med mycket sol och värme.   

Ha de gött
We 3




4 kommentarer:

  1. Det är något alldeles visst med karnevalen!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju inget vi får uppleva överallt,

      Radera
  2. Häftigt värre! Kul att varit med om förstår jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helfestlig, som sagt va fina tjejer o killar som kan dansa o vara glada

      Radera

Husbilen Helge